ДЕРЖАВНІ
БУДІВЕЛЬНІ НОРМИ УКРАЇНИ
Споруди транспорту. |
ДБН В.2.3-5-2001 |
РОЗРОБЛЕНІ:
НДПІ містобудування (канд. техн. наук Христюк
М.М., Пшенична Л.М.)
Держбуду України
за участі КНУБА (канд. техн. наук Рейцен Є.О.) та УТУ
(канд. техн. наук Гамеляк І.П.)
ВНЕСЕНІ
Управлінням інженерного захисту територій та
промислової забудови
Держбуду України
ЗАТВЕРДЖЕНІ:
Наказом Держбуду України від 11 квітня 2001 р. №
89
та введені в дію з 1 жовтня 2001 р.
Дані норми поширюються на проектування та
будівництво нових, реконструкцію та капітальний ремонт існуючих вулиць і доріг
міських і сільських населених пунктів.
Норми є обов'язковими для органів
виконавчої влади, контролю та експертизи, місцевого самоврядування,
підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та відомчої
належності, громадських об'єднань і фізичних осіб, які мають ліцензію і
здійснюють проектування, будівництво та капітальний ремонт вулиць і доріг
населених пунктів.
1 ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.3 Норми містять
вимоги до проектування основних елементів вулиць, доріг і площ:
- проїзних частин (центральні та місцеві
(бічні) проїзди), тротуарів, пішохідних та велосипедних доріжок, включаючи
конструкції дорожнього одягу, зупинок громадського пасажирського транспорту,
вуличних автомобільних стоянок;
- вузлів вулиць і доріг, пішохідних
переходів в одному та різних рівнях, штучних споруд;
- озеленення, освітлення та
водовідведення;
- заходів щодо організації дорожнього руху
та охорони навколишнього природного середовища.
2 ЕЛЕМЕНТИ ВУЛИЦЬ І ДОРІГ
Тротуари, пішохідні та велосипедні доріжки
2.19 Ширину тротуарів слід визначати з урахуванням
категорії та функціонального призначення вулиці (дороги) залежно від
інтенсивності пішохідного руху, а також розміщення в їх межах опор, щогл, дерев
тощо. Ширина однієї смуги пішохідного руху повинна бути кратною
2.21 Споруди торговельно-побутового призначення (крім кіосків з продажу
проїзних квитків на зупинках маршрутних транспортних засобів) і рекламоносії
повинні розміщуватися за межами тротуарів або узбіч згідно з вимогами існуючих
законодавчих та нормативних актів, затвердженою містобудівною документацією та
місцевими правилами забудови населених пунктів. При їх розміщенні не
допускається пошкодження або знищення зелених насаджень.
2.23 Острівці безпеки
для пішоходів і напрямні острівці слід влаштовувати на перетинах і переходах
вулиць і доріг піднятими на
Острівці безпеки влаштовуються за ширини проїзної
частини більше 15м, рівними ширині центральної розділювальної смуги, а в умовах
її відсутності - завширшки не менше
На пішохідних переходах поблизу
загальноосвітніх шкіл, навчальних закладів при значній інтенсивності руху
пішоходів без влаштування регульованого переходу перед переходами можуть
улаштовуватися підвищення проїзної частини для примусового зменшення швидкості
транспортних засобів.
2.24 Поздовжні похили
тротуарів і пішохідних доріжок слід приймати не більше 60 %о (в районах з
частою ожеледицею - не більше 40 %о), а в гірській місцевості - не більше 80 %о
за умови довжини ділянки з цим похилом до
Тротуари і пішохідні доріжки з поздовжніми
похилами більше 60 %о та 80 %о повинні бути обладнані поручнями сходи (не
менше 3 і не більше 12 східців у одному марші). Висоту східця слід
приймати не більше
Тротуари необхідно проектувати односхилими
з похилами 20 %о у бік проїзної частини, в обмежених умовах та в разі
реконструкції - до 25 %о і розміщувати в одному рівні з газонами та смугами
озеленення вище проїзної частини на
Примітка. Пішохідні доріжки і тротуари для
руху інвалідів та інших маломобільних груп населення проектуються за вимогами
ДБН 360 та ВСН 62.
Зупинки громадського транспорту
2.38 Місце автобусної чи тролейбусної зупинки може бути звичайним при
незмінній ширині проїзної частини або влаштованим, при можливості, за рахунок
розширення проїзної частини у вигляді відкритої "кишені"
(відокремлення "кишень" від проїзної частини бордюром чи іншою
перешкодою для руху забороняється). Ширина "кишені" приймається
такою, що дорівнює ширині смуги руху, але не менше
У стиснених
умовах ширина "кишені" може бути зменшена до
2.43 Посадочні
площадки на автобусних і тролейбусних зупинках улаштовуються на тротуарах на
Поперечний похил площадок повинен бути у
межах 10-15%о і спрямований: на автобусних і тролейбусних зупинках - у бік
лотка проїзної частини, а на трамвайних - на протилежний від трамвайної колії
бік.
3. ВУЗЛИ ВУЛИЦЬ І ДОРІГ В ОДНОМУ ТА РІЗНИХ РІВНЯХ
3.15 Ширину проїзної частини односмугових з'їздів слід призначати однаковою
за всією їх довжиною без додаткового розширення з урахуванням можливості обгону
за вимушеної зупинки автомобіля:
Проїзну частину односторонніх з'їздів за радіусів більше
ніж
Примітка 2. За
наявності на з'їздах пішохідного руху необхідно передбачати тротуари завширшки
не менше
Пішохідні переходи в одному та різних рівнях
3.17 Пішохідні переходи в одному рівні з проїзною
частиною в умовах нового будівництва улаштовуються через вулиці (дороги) на
відстані один від одного не менше, м:
- магістральні вулиці (дороги)
загальноміського значення з регульованим рухом 300
- магістральні вулиці районного значення 250
- вулиці та дороги місцевого значення:
- житлові вулиці 150
- дороги промислових і комунально-складських зон 200
Ширина пішохідного переходу, що
розмічається, визначається розрахунковою інтенсивністю пішохідного руху, виходячи
з розрахунку
3.18 Перехрестя
вулиць і доріг повинні бути облаштовані двома або більше наземними пішохідними
переходами залежно від розташування відносно перехрестя пунктів тяжіння
пішоходів (житлова забудова, громадські та промислові об'єкти, зупинки
громадського транспорту тощо), прийнятої принципової схеми організації
пішохідного руху, планування та навколишньої забудови перехрестя.
3.19 На наземному
пішохідному переході, в разі відсутності забудови, повинен бути забезпечений
трикутник видимості не менше ніж
3.20 Пішохідні
переходи в різних рівнях з проїзною частиною вулиці або дороги (підземні
пішохідні тунелі, надземні пішохідні містки, переходи, суміщені з транспортними
вузлами в різних рівнях) слід влаштовувати: на загальноміських магістралях
безперервного руху; на вулицях і дорогах з регульованим рухом при потоці
пішоходів через проїзну частину більше 3000 чол/год та її ширині
3.21 Пішохідні
переходи в різних рівнях зі сходами і пандусами слід розміщувати з інтервалом:
- 300 –
- 400 -
Примітка. Проектуванню конкретного пішохідного переходу в
різних рівнях повинне передувати розроблення схеми організації пішохідного руху
та розміщення переходів по всій вулиці (дорозі).
3.22 Ширину пішохідних тунелів, містків,
сходів і пандусів слід приймати залежно від розрахункової інтенсивності руху
пішоходів у годину "пік" і максимальної (середньостійкої) пропускної
здатності однієї смуги завширшки 1 м: тунелів - 1000 (750), містків - 2000
(1500), сходів - 1500 (1250) і пандусів - 1750 (1350) піш./год, але не
менше
Ширину
пандусного спуску для дитячих і інвалідних колясок, які повинні передбачатись
на всіх пішохідних переходах, слід приймати не менше
3.23 Сходи та пандуси слід влаштовувати відкритими і розташовувати в межах
тротуарів і смуг озеленення з урахуванням напрямків та інтенсивності пішохідних
потоків. Дозволяється влаштування сходів, вбудованих у перші поверхи будинків.
На відкритих
сходах і пандусах необхідно влаштовувати огорожу парапетного типу заввишки
3.24 Заглиблення підземних пішохідних тунелів від рівня вуличного тротуару до підлоги тунелю повинне бути мінімальним і виконане з урахуванням розміщення підземних інженерних комунікацій.
Висоту пішохідних тунелів від рівня
підлоги до найбільш виступної конструкції стелі слід приймати не менше
3.25 Похил сходів не
повинен перевищувати 1:3,3 з розміром східців
У одному марші не повинно вміщуватися
більше 12 східців. Після
кожного маршу обов'язкове влаштування проміжної площадки завдовжки не менше
1,5м. Східці та площадки слід розташовувати з похилом 15 %о. Похил пандуса
повинен складати не більше 60 %о, при відповідному обґрунтуванні в особливо
складних умовах - до 80 %о.
Біля сходів і
пішохідних пандусів слід передбачати влаштування приямків з ґратами за всією
шириною. Приямки облаштовуються водовідводом, а для переходів з великими
пасажиропотоками - водяним змивом.
Внутрішнє відведення води з тунелю і службових приміщень передбачається самопливом, системою труб, закладених в основі тунелю, за необхідності, з насосною установкою.
У тунелях допускаються поздовжні похили
підлоги в межах 10-40 %о, при поперечному похилі 10 %о. В окремих випадках за
відповідного обґрунтування можливе влаштування підлоги без поздовжнього похилу.
У цьому разі відведення води забезпечується за рахунок поперечного похилу
підлоги та поздовжнього похилу від 4 до 5 %о пристінних лотків, облаштованих
водоприймальними ґратами.
3.26 У пішохідних
тунелях слід передбачати приміщення для розміщення електротехнічного
обладнання, устаткування з обігрівання сходів, водовідвідної насосної
установки, зберігання прибирального інвентарю, розміщення обслуговуючого
Персоналу.
У склад
підземних переходів допускається включати об'єкти попутного обслуговування
пішоходів: кіоски, кафе, телефони-автомати, каси тощо.
3.27 Поздовжній похил
пішохідних містків не повинен перевищувати 30 %о, як виняток - 40 %о,
поперечний - 15-20 %о, висота - не менше
7 ЗОВНІШНЄ ОСВІТЛЕННЯ
7.11 Освітлення
перехресть, залізничних переїздів і пішохідних переходів у одному рівні повинне
забезпечуватися світильниками вуличного освітлення однієї і тієї самої
зовнішньої форми, але відрізнятися за можливості кольором від джерел світла на
вулицях і дорогах, на яких вони розташовані.
http://netbaryerov.org.ua/bud_norm/
8 ОЗЕЛЕНЕННЯ ВУЛИЦЬ І ДОРІГ
8.3 Зелені насадження
на вулицях і дорогах не повинні перешкоджати руху транспортних засобів,
пішоходів і прибиральних машин, а на горизонтальних кривих - ускладнювати
видимість проїзної частини, тротуарів, технічних засобів організації дорожнього
руху. Не допускається розташування дерев і чагарників висотою більше
8.5 Ширину бульварів
з поздовжньою пішохідною алеєю, що розміщується з одного боку вулиці між
проїзною частиною і забудовою, слід приймати не менше